fredag 19 oktober 2007

Luffarafton!

Igår var jag på en föreläsning om Sveriges Luffare. Det var kanon spännande! Damen jag ledsagar är väldigt kulturellt intresserad så hon lurar med mig på en massa spännande saker som jag annars hade missat :o)) Jag har lärt mig en massa om Blekinge tack vare henne. Föreläsningen varade tre timmar och då fick vi se en filminspelning om Luffar Calle, han dog 1994 och filmen var inspelad 1990-1993. Det var en man i publiken som hade träffat honom! Det var intressant.
I Målerås finns ett Luffarmuseum Dom som föreläste, Göran, HönsaLotta, MoppLisa och en man som gjorde trådtjack kom därifrån. Trådtjack var det första luffarna gjorde då kunde dom inte tas för tiggeri. Tjack kommer från Romani och betyder sälja/köpa. Trådtjack är då alltså det vi även kallar luffarkonst dvs alla bruksföremål i ståltråd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Va roligt att få höra och se sånt som man kanske inte skulle välja att gå på själv, men som ofta visar sej vara jätteintressant!
//Trollmor