torsdag 17 november 2011

Godis till kaffet - saffrans scones!

Idag när Mia skulle komma på fika bestämde jag mig för att testa receptet på saffrans scones som jag hittat i en tidning! Jag vill lova att de blev goda! Så goda att det inte fanns något att fotografera :o))

Här kommer då receptet:
100 g smör
8 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 tsk salt
5 tsk bakpulver
4 dl mjölk eller yoghurt
0,5 g saffran

1. Ställ fram smöret och låt det bli rumsvarmt. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Rör samman alla ingredienser till en kladdig deg. Ju mindre du rör desto bättre scones.
3. Klicka ut 8 stora högar på en smord plåt. Platta ut dem lite med mjölade händer. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.

Jag gjorde en halv sats men hade fortfarande 0,5 g saffran i. Sedan så gräddade jag sconsen i 25 minuter. Så beroende på hur höga du gör dem så får man ha lite koll på tiden.

Sedan är det bara att NJUTA!!

1 kommentar:

Unknown sa...

hahahhahahha DÅ får jag baka och lägga ut bild. *Fniss*