onsdag 20 april 2016

Bombad i hjärnan!

Ja det är så det känns just nu, som om jag vore helt bombad! Jag kan ha en diskussion och helt plötsligt har jag ingen aning om vad vi diskuterade. Då får jag tänka till så kanske jag minns. Annars får jag fråga Palle vad vi pratade om. Ja ni kan ju tänka själva hur latjo det är!
Jag har ju misstänkt järnbrist och nu har jag fått det bekräftat!
För 1 år sedan hade jag 19 i ferretinvärde, järnvärde, och nu har jag 7. Alla mina syptom jag upplever kan jag relatera till järnbristen.
Hösten 2014 skulle jag få injektioner för att mitt järn var så lågt, men så slutade jag med gluten och på kort tid så kom jag upp i 19. Men frågan är ju varför jag hamnat på 7? För jag äter ju fortfarnade glutenfritt.
Förutom att jag är bombad så har jag ingen ork! Jag flåsar som jag vet inte vad vid minsta uppförsbacke, men även det har ju sin förklaring! 70 % i lungkapacitet pga underbehandlad astma ger ju vissa problem.
Jag är ju gammal rökare men jag brukar ha betydligt bättre lungkapacitet än vad jag har nu. Så nått är ju inte rätt.

Fast idag fick jag veta att om jag bara äter rätt så kommer mina värden att stiga. Som dietist så vet jag hur jag ska äta för att minska risken för diverse brister. Och jag äter precis som för 1 år sedan och har ändå gått från 19 till 7. Min operation är ju den stora boven i dramat. Men vissa vet alltid bäst!
Jag fick även veta att alla mina problem med lungorna är pga min rökning och dåliga gener. Och det av någon som menade att jag inte hade astma på riktigt! För mina problem ligger under astmaspannet men när jag fick min diagnos för 10 år sedan så sa man sköra luftrör.
På nått sätt är det skönt att få på pränt att jag inte bara är lat utan faktiskt är sjuk. Men det kommer inte bli lätt att få upp järnvärdet. För även om man vill tro på att maten gör skillnad så är det jätte svårt att höja järnvärdet med kosten, speciellt när man har ett taskigt upptag som viktopererad.
Men jag ska kämpa på! För jag har ju sökt skola till hösten och då vill man ju  i alla fall låtsas vara lite smart ;)

Kram ❤

Inga kommentarer: