fredag 6 maj 2016

Alpacka dag!

Idag kom dagen jag väntat på! Klippning av alpackor hos Högalunds Alpackor!
Vädret kunde inte vara bättre! 20 varma plusgrader och sol!
Först när jag kom så fick jag hälsa på Ariel och hennes lilla föl Lucy ♡♡ så bedårande söt!
Jag var med och klippte Ariel, eller jag höll huvudet ;) alpackor tycker inte om att bli klippta, så man spänner fast dem på ett bord och en måste hålla huvudet för de tror de ska skada sig och vill slita sig. Ja man måste hålla benen också. Men de måste klippas för man kände hur svettiga de var under all ull som kan vara 5-8 cm lång och super tät
Medans Peter klipper så berättar Sofia om ullen, och varje gång lär jag mig något nytt vilket är så härligt.
Lunchen mitt på dagen åt vi ute och även eftermiddags kaffet.
Vid 18 tiden körde jag hemmåt och då hade jag pratat alpackor sedan 10 på morgonen ;)
Jag fick ull med mig hem både klass ett och klass två ull. Så nu ska här tvättas och spinnas!
Nu ska jag bara slappa för efter alla intryck och efter all frisk luft är jag halvdöd!


Mor och dotter ♥


Lilla Lucy 2 dagar gammal. Söt som socker ♥


Två nyklippta damer.


Samson innan klippning.


Samson på klippbordet. Han har en helt fantastisk ull! Jag ska tvinna den med vitt och sticka mig en sjal hade jag tänkt.


Det blir mycket skräpull som inte är något att ha. Ni kan ju tänka er efter 27 alpackor hur stor högen blir!


Lilla söta Daisy ♥

Inga kommentarer: