lördag 9 juli 2016

Picklade ägg

Jag läste om picklade ägg och tyckte det lät spännande så jag var ju tvungen att testa ;)
Jag gjorde en 1-2-3 lag, dvs 1 dl ättika, 2 dl socker och 3 dl vatten, och kokade ihop det med en skivad rödbeta. Sedan lät jag lagen svalna och hällde den över skalade ägg i en burk. Så fick det stå i kylen några dagar.

Idag var det dags att provsmaka!
Äggen hade krymp och blivit hårdare i konsistensen. De var ju riktigt snygga när vitan är rödaktig.
Men jag vet inte om det var så gott. Det smakade inlagda rödbetor ;) äggsmaken var nästan helt borta.
Jag testade att lägga på fiskrom men det blev en konstig kombo det söta mot det salta.

Men eftersom jag gillar iden med inlagda/picklade ägg så kommer jag forsätta att testa mig fram. Till slut ska jag väl lyckas få till goda ägg ;)

Inga kommentarer: