fredag 1 april 2011

Bakdag!

Eftersom det är fredag och jag är ledig idag tänkte jag att det skulle vara gott med lite hembakat :o)) Så det blev brödbullar och en sockerkaka med äpple och kanel. Jösses så gott det blev!! Brödbullarna är gjorda på rågsikt och det blir ca 14 st som jag brukar knö ihop på en och samma plåt! Då går det lite fortare!

Recept på rågsiktsbullar: 50 g smör 5 dl mjölk 50 g jäst 1½ tsk salt 2 tsk socker eller honung 8 dl rågsikt 4-5 dl vetemjöl


Smula jästen i en stor bunke. Smält smöret och häll på vätskan. Värm till 37 grader, dvs finger varmt. Häll vätskan över jästen och rör. Blanda ner socker, salt och mjöl. Knåda väl. Täck med bakduk och låt jäsa i 30 min. Häll ut degen på mjölat bakbord och knåda lätt. Rulla brödbullar och lägg på plåten. Låt jäsa ytterligare 30 min. Grädda mitt i ugnen på 225 grader i ca 1o minuter.


När jag gör sockerkaka brukar jag alltid ha i en banan och 2 msk vaniljsocker för då blir kakan himmelskt god!! Men idag ville jag förnya mig lite. Så jag tog 3 små äpplen och delade. Sedan slängde jag dem i Quickchefen som jag fick i värdinnegåva från Tupperwere. Det är nog en av de bästa saker jag haft i köket.

På bara några vevningar blir äpplet så här! Jag hällde även kanel i smeten.
För att riktigt lyxa lite tog jag min rosform ♥
Så här fin blev kakan när den blev klar. Jag kunde inte hålla mig utan smakade och jösses så god!!

Om du vill göra sockerkakor, bullar och bröd mjölkfria och/eller veganska så byter du ut mjölk mot vatten och smör mot olja. Då byter du 50 g smör mot ½ dl olja, eller 100 g smör mot 1 dl olja. Tänk på att ta smak och luktfri olja som tex rapsolja.

Vill du att kakan eller brödet ska vara vegansk tänk då på att inte använda honung utan socker. Många veganer äter i honung eftersom det kommer från bin.

1 kommentar:

Tulipan´s bakverk sa...

Riktig snygg och god ser den ut att ha blivit. :) Den formen är jag så sugen på men jag gör ju knappt aldrig sockerkakor så vet inte riktigt vad jag ska med den till då :)
Trevlig helg på er båda och hälsa Palle gubben :)