lördag 22 december 2012

Litet, sött och gulligt?? Nä inte denna gången heller :o))

Jag tycker det är himla skoj att baka pepparkakshus! Däremot kan ju ingen säga att jag är speciellt duktig på det! Här är en bild på det första vi gjorde 2009, det hade drabbats av Stormen Gudrun!! Jag hade så skoj! Och gick verkligen in med liv och lust i byggandet!
Nästa pepparkakshus 2010 kan man nästan glömma, jag hade stora planer och alla gick i stöpet så det pepparkakshuset blev inte ens fotat när det var klart!
2011 blev det inte ens något hus!

Så i år jag verkligen planerat! Jag har läst på och använde detta receptet. Men degen var mycket underlig! Skit svår att kavla ut! Palle hjälpte mig och tom han hade enorma problem! Kaveln höll på att ge upp före honom och vi fick aldrig degen speciellt tunn. Jag började fundera på om det kunde vara något fel? För om ett pepparkakshusproffs kan baka en himla massa pepparkashus så kan ju inte degen vara så hård!
Men vi körde på! Och ett hus blev det och även några pepparkakor. Men de smakade inte speciellt gott :o))

Jag hade även ett nummer av Drömhem & Trädgård där just min inspirationskälla "Tant Ninette" finns med och även hennes pepparkaksrecept, då inser jag att det inte är samma recept som jag använt mig av. Okej tänkte jag där har vi problemet! Men lite konstigt tyckte jag att det var; att det inte var samma recept på bloggen som i tidningen. Konstigt ända tills jag ska skriva inlägget då inser jag den felande länken, jag glömde sirapen! Inte konstigt degen var hård!!

Min man säger gärna att jag tänker lite försent ibland :o)) Sanningen är nog att jag inte tänker alls!! Jag satte ihop huset med socker och dekorerade det efteråt. Kanske det hade blivit snyggare om jag dekorerat först?
Men men jag körde på! 
Tyvärr blev glasyren lös! Och därför ganska svårjobbad. Jag försökte med mer florsocker och visst det blev bättre, men inte helt bra. Och som sagt om jag dekorerat först så kanske inte allt runnit!

Men här är då årets pepparkakshus! Tyvärr så hade jag köpt för lite remmar så det blev ett tvåfamiljshus där man hade olika åsikter om snyggt tak :o)) Katten blev en kattastrof! Glasyren rann och kladdade!

Snön har inte kommit utan det är grönt!



Nu när jag insett att receptet var fel så tror jag nästan att jag får baka ett hus till! För även om ett av mina fel är att jag inte tänker :o)) så har jag på bra sidan att jag är jäkligt envis!
Och jag tror inte att pepparkakshuset ska få vinna!

1 kommentar:

Ninette sa...

Vilket härligt inlägg! Vad glad jag blev att du lämnade kommentar och berättade om dina pepparkakshusäventyr så här! :) Det var förresten ett fel i receptet i Drömhem & Trädgård - dom hade gjort nån konstig översättningsmiss tänker jag. Men att göra en deg utan sirap ohc ändå inte ge upp - det är verkligen strongt det! God Jul till dej och din familj!