onsdag 29 juni 2016

Händelserik dag!

I morse åkte jag till Bokbacken där jag besökte Majsan för att lära mig mera om fårull. Jag hade fått några fällar av Marianne men visste inte om det var ull som lämpad för spånad, men sånt kan Majsan!!
Meb jag måste ju erkänna att skitig fårull inte är speciellt mysigt! Det luktar apa och lanolinet gör den fet och läbbig.
Precis som jag misstänkte var det inte mycket som gick att använda men det blir nog till en sjal i alla fall.
Vi tvättade och skjölde i kallvatten. Lanolinet bildar tvål så ullen renar sig själv ;) nästa vecka hämtar jag den, då är den torr. Bra med vänner på landet ;)

Vid 13 tiden körde jag hemmåt och lagade lite middag och kl 16 kom Marianne och vi åkte vidare till Sofia där vi skulle hämta 15 höns!
Som vanligt när man är hos Sofia hamnar man hos alpackorna ❤❤ ett litet stoföl hade fötts och det var ju helt bedårande!

Jag kan ju inte påstå att höns är lika mysigt! De flaxar och luktar ;) och i hönshuset finns spindlar och annat läbbigt som rör på sig. När jag berättade att jag skulle passa 100 höns och 16 får skrattade Sofia nästan på sig! Hmpf jag ska nog visa henne ;) som tur är så är det bara 4 dagar. Och Pallemannen är med som moraliskt stöd.

Vi åkte hem med hönsen och sedan fick vi lite utbildning i hur vi ska sköta djuren.
Bortskämda blev vi också med smaskig räkmacka.
Ja det blev en intensiv men otroligt rolig dag!
Nu ska jag sova sängen massor ;) ;)

Inga kommentarer: